EMAIL_CAMPAIGN_10_6_2019_22_6 Er du støl?

Er du støl?

March 21, 2019

Regelmessig trening er den beste medisinen!

 

Du har sikkert kjent den følelsen som vi beskriver som "gangsperre" og "stølhet". Man er ikke helt sikre på  hva det kommer av, men antar at det er en betennelsesreaksjon som oppstår etter å ha brukt muskulaturen på en uvant måte eller med stor belastning. 

 

Hvor støl blir man?

Mange faktorer påvirker grad av stølhet. Subjektiv opplevelse av stølhet er en av faktorene som er vanskelig å måle.Det man vet er at bevegelser med stor, uvant belastning kan lede til stølhet, samt at bevegelser der muskelen jobber eksentrisk (utvikler kraft ved forlengelse) vil være mer krevende for muskelvevet og vil kunne lede til større opplevd stølhet.

 

Når bør jeg trene igjen?
Trening er en fase der kroppen brytes ned, mens i hvile vil den bygges opp igjen og forberede seg på en større belastning. Den fasen hvor man får ytterligere forbedringer vil være forbigående om man ikke trener igjen. Forskning viser at man bør gjennomføre ny treningsøkt etter 48-72 timer med aktiv hvile.

Trener man for tidlig vil ikke kroppen få anledning til å bygge seg opp - og dersom det går for lang tid til neste treningsøkt vil man miste fordelen av at kroppen har rustet seg for større belastning.

 

I praksis betyr dette; trener du knebøy på mandag bør du gjenta denne treningen tidligst på onsdag, og kanskje helst ikke før på torsdag. Alder, fysisk form, kosthold, søvn m.m. vil påvirke tiden det tar før du er best rustet til ny økt(restitusjonstiden). 

Vil du trene før? Tren andre muskelgrupper eller egenskaper (f.eks utholdenhet, bevegelighet/tøyning, spenst osv).

 

Lykke til i treningsarbeidet.

 

Please reload

Recent Posts

Please reload

Archive

Please reload

Tags