EMAIL_CAMPAIGN_10_6_2019_22_6 Når musklene er for stramme...

Når musklene er for stramme...

October 21, 2018

Utsagn som "kroppen tilpasser seg" og "kroppen er skapt for bevegelse" er begge riktige. Vi ønsker at kroppen skal være optimalt forberedt på de bevegelser vi vil møte i hverdagen, men da må vi også vurdere å  gjennomføre andre treningsmetoder og øvelser.

Begrepene tøyning, bevegelighetstrening og mobilitetstrening har ulike hensikter. Her skal vi rydde litt i begrepene og klargjøre forskjellene.


Tøying.

Musklene har ulike oppgaver. En av de er at de skal fungere som "motorer" med oppgave å utvikle kraft(bevegelse) i ulike posisjoner. 

I etterkant av at du gjennomførte arbeid kjenner du at musklene har jobbet. Du merker at du har "pump" i hovedmusklene og du er sliten. Under arbeidet du har utført har det blitt produsert "melkesyre"; det er en positiv reaksjon som skjer i musklene ved arbeid. I pausen tilstreber musklene å fjerne melkesyre og tilføre nok oksygen og næringsstoffer for å "rydde" opp i muskelcellen og så klargjøre for nye anstrengelser.

Tøyning innebærer å strekke lett ut for å bedre tilførsel av oksygenrikt blod til musklene og kan dermed gi raskere restitusjon ved å også fjerne avfallsstoffer.
NB: tøyning med stor kraft vil ikke nødvendigvis ha god effekt på muskelfibrene, men kan faktisk lede til ytterligere nedbryting av muskelfibrene og videre lede til redusert kraftutvikling dersom det gjøres mellom settene.

 

Bevegelighetstrening.

Ser vi på muskler, sener og bånd som barduner er hensikten å holde masten (kroppen) stabil i ulike posisjoner. Graden av stabilitet vil være avhengig av elastisitet og lengde på "bardunen". Korte, stive barduner gir lite fleksibilitet. 
Når statistikk (helsedirektoratet) viser at vi sitter 37 minutter i timen er det nødvendig å se på hvordan vi effektivt kan motvirke ensidig arbeidsposisjoner.
Bevegelighetstrening har til hensikt å skape en varig økning av bevegelseutslaget i ledd- og leddkjeder. 


Bevegelighetstrening av muskler med feste i hoften vil kunne redusere uheldige belastninger, utilsiktede bevegelsesløsninger og kan være med på å bedre prestasjonen din i gange, løp, løft og kastøvelser m.m. 

Bevegelighetstrening av muskulatur rundt skuldre og nakke kan gi bedre holdning, økt blodsirkulasjon, mindre tonisk (jevnt stram) muskulatur og gi økt velvære.

Økt bevegelighet i hamstring kan gi korsryggen bedre arbeidsbetingelser ved f.eks løftøvelsene knebøy og markløft.

 

Mobilitetstrening

Funksjonell bevegelighet over flere ledd i en arbeidskjede, beskriver mobilitet (Olympiatoppen).

I praksis er mobilitet knyttet til både bevegelighet og stabilitet. Det betyr at man ser på hele øvelser, hvor deler av kroppen stabiliseres, mens andre deler arbeider i ytterstilling.

Ved for eksempel en dyp knebøy stilles det krav til stabilitet i rygg, mens muskulatur rundt hoften/kne/ankel arbeider i ytterstilling. Dersom mobiliteten i denne øvelsen er redusert vil det kunne påvirke stabiliteten, som igjen kan påvirke balansen og en optimal kraftutvikling. Det kan også øke sjansen for at skade oppstår.

 

 

 

 

 

Metoder

Holdetid, kraftinnsats og gjentagelser påvirker resultatet. Ta kontakt med instruktør for mer informasjon. Prøv også våre gruppetimer, så vil du få prøve noen øvelser som kan være gode å innføre i programmet ditt.

.

Please reload

Recent Posts

Please reload

Archive

Please reload

Tags